Projekt biznesowy opisuje też przesłanki stojące za sposobem w jaki organizacja tworzy oraz zapewnia i czerpie zyski z wartości. W projekcie obok potrzebnych zasobów, znajdują się niezbędne czynności, które należy wykonać, aby przedstawić propozycje wartości (projekt)
i osiągnąć zyski.
W ujęciu klasycznym, firmy mogą zwiększać popyt poprzez zróżnicowanie produktów, zdobywanie nowych rynków lub kształtowanie popytu na istniejące już wyroby. Współczesne organizacje tworzą projekty innowacyjne, aby bronić swojej pozycji lub poszukiwać nowych przewag konkurencyjnych. Mogą wtedy przyjąć postawę reaktywną i tworzyć innowacje, aby zapobiec utracie udziału w rynku, mogą też realizować podejście aktywne celem uzyskania strategicznej pozycji względem swoich konkurentów, wypracowując w tym celu, na przykład, wyższe standardy techniczno-technologiczne produktów lub procesów.
Jak przedstawiają doświadczenia przedsiębiorstw innowacyjnych, osiągnięcie wyników zależy przede wszystkim od jakości istniejących zasobów, procesów i wartości oraz sposobu ich zastosowania. Ponadto zrealizowane cele mogą przyczynić się do powiększenia zasobów w przyszłości w kolejnych fazach działalności innowacyjnej, stając się wtedy zasobem rzeczywistym. To od umiejętności i kompetencji personelu zależy, czy zasoby zostaną przekształcone bez straty.
Struktura projektu tworzy język, ułatwiający upowszechnianie innowacji oraz służy, jako platforma w procesie podejmowania decyzji, ponieważ wszystkie najważniejsze informacje na temat sposobu funkcjonowania firmy znajdują się w jednym miejscu. Projekt biznesowy jest powszechnie stosowany jako charakterystyka organizacji i stanowi punkt wyjścia w dyskusjach na temat przyszłej działalności innowacyjnej. Wybór odpowiedniego modelu biznesowego w komercjalizacji projektów innowacyjnych jest powiązany ze strategią firmy (strategią innowacji) i przedstawia jej zdolność do osiągnięcia zaplanowanych celów, które bardzo często zależą od oceny posiadanych zasobów, procesów i wartości. Warto w tym miejscu podkreślić, że ostateczna decyzja o upowszechnianiu projektu biznesowego powstaje w warunkach znacznej niepewności. Przyszły rozwój wydarzeń, zakres wiedzy i technologii, rynek, popyt na produkt oraz potencjalne jego zastosowanie są w wysokim stopniu nieprzewidywalne, choć poziom ryzyka różni się w zależności od sektora, cyklu życia produktu oraz wielu innych czynników.